<<<

Rijden in groepsverband zonder elkaar kwijt te raken

ontvangen van Erwin van den Berg

 

Uitleg 2e man wisselsysteem.

 

Een motortoertocht rijden met een grote groep is erg leuk, maar kan zorgen voor lastige en zelfs gevaarlijke situaties.

Vaak weet alleen de voorrijder de route en de rest probeert hem dus niet uit het oog te verliezen.

Als dan net een verkeerslicht op oranje springt terwijl de voorrijder al door is, dan gebeurt het vaak dat er hele drommen motorrijders achter

hem aangaan en daarbij zelfs het rode verkeerslicht negeren.

Dit is slechts één voorbeeld, er zijn echter meerdere situaties, denk aan een spoorwegovergang of oponthoud door fietsers op een smalle weg,

waardoor men weer gaat racen om de voorrijder bij te kunnen halen.

Om dit alles te voorkomen en de toertocht rustiger en dus veiliger te maken, is het 2e man wisselsysteem bedacht.

Het werkt eigenlijk heel simpel………..

 

Er is een vaste voorrijder (1e rijder) en een vaste achterrijder (beiden herkenbaar aan een rood of geel hesje). Dit goed afspreken met alle rijders.

Beiden kennen de te rijden route.

De vaste voorrijder (en dit woord zegt al genoeg) rijdt de gehele route voorop, de vaste achterrijder rijdt de gehele route achteraan.

 

Bij iedere afslag (dus ook eventueel bij een rotonde) gaat de rijder, die op dat moment als 2e rijdt, op een veilige en zichtbare plaats staan zodat

de groep ziet waar naar toe er wordt afgeslagen. Als de gehele groep is gepasseerd, sluit hij weer aan, juist voor de vaste achterrijder.

Het is dus van groot belang dat hij blijft staan totdat hij de achterrijder ziet!!

Dit kan soms best lang duren (spoorbaan dicht, brug open, pech van een groepslid e.d.).

Gaat hij toch rijden zonder te wachten op de achterrijder, dan zullen de groepsleden die na hem komen niet afslaan,

maar rechtdoor rijden en raakt de groep uit elkaar!! Dus de allerbelangrijkste regel is………BLIJF STAAN………al duurt het een uur,

uiteindelijk komt er altijd iemand naar je toe. Zoek desnoods een plekje in de berm en doe gerust je helm af,

maar zorg er wel voor dat je eventuele achterblijvers wijst waar zij naar toe moeten gaan.

 

Degene die, tot op het moment dat de 2e man bij een afslag stil gaat staan, als 3e man rijdt, gaat op zijn beurt dus als 2e rijden.

Hij gaat dan weer bij de volgende afslag stil staan. Enz. enz.

 

Gaat de route rechtdoor, dan is het niet nodig om bij kruispunten of rotondes stil te gaan staan.

Ook dit goed afspreken met de groep. Is het een beetje onduidelijk of de route echt rechtdoor is of toch afbuigt……..ga dan gewoon staan.

Zolang je niemand ziet, dan is de route dus altijd rechtdoor.

 

Als iedereen zich goed houdt aan deze afspraken, dan kan het niet misgaan en blijft de groep (maakt niet uit hoe groot deze is) bij elkaar.